woensdag 25 april 2007

UAV'89

De Uniforme Administratieve Voorwaarden '89.

De UAV in PDF-vorm
http://www.stabu.org/file.php?id=5

UAV 1989

Vragen uit de UAV
Geef bij de antwoorden de paragraaf en het lid uit de UAV.

1.
Waarom wordt in de UAV gesproken van dagen of werkdagen, terwijl het UAR 2001
spreekt van dagen, hetgeen kalenderdagen betekent?

2.
Waarom kent de UAV de begrippen aanbesteder, gegadigde en inschrijver niet?

3.
Is een zojuist uitgekomen norm direct van toepassing op een werk?

4.
Een bestek vermeldt "een halfsteens muur", maar het gemeentelijk Bouw- en
Woningtoezicht eist een steens muur.
Wie betaalt de andere helft van deze muur?

5.
Als een onderaannemer fouten maakt, tot wie moet de directie zich dan wenden?

6.
Sluit § 6-30 een buitenlandse aannemer uit?

7.
Als de opdrachtgever een gedeelte van het werk in gebruik wil nemen, kan dat dan en
wordt dat deel dan geacht te zijn opgeleverd?

8.
Tijdens het grondwerk wordt de bouw voor drie dagen geschorst, maar de bemaling Moet
echter doorgaan. Wie betaalt dat?

9.
De opdrachtgever is een gemeente. Moet de aannemer nu precario betalen voor het
werkterrein?

10.
Is de aannemer vrij in de inrichting van het werkterrein?

11.
Kan de opdrachtgever van de aannemer een standaard bouwbord eisen met de naam van
de opdrachtgever, architect en adviseurs op grond van de UAV?

12.
In een bestek staat een merknaam zonder toevoeging "o.g." (of gelijkwaardig). Mag de
aannemer nu ook iets anders leveren?

13.
Wanneer er stenen overblijven op de bouw, heeft de opdrachtgever daar dan rechtop, of
blijven ze van de aannemer?

14.
Is overtollige grond uit een bouwput automatisch van de opdrachtgever?

15.
Moet de opdrachtgever een garantieverklaring van de dakbedekking accepteren van een
dakdekker, afgegeven door diezelfde dakdekker direct na afloop van het dakdekkerswerk?
Wanneer gaat de garantietermijn in?

16.
Mogen de bouwketen van de aannemer tijdens de onderhoudstermijn nog blijven staan?

17.
Wanner de aannemer een gedeelte van het gebouw in gebruik mag nemen als
directieruimte, schaftlokaal of opslag, moet hij die ruimte dan verzekeren tegen brand?

18.
Als door de opdrachtgever wijzigingen in het algemeen tijdschema worden geëist, waar de
aannemer het eigenlijk niet mee eens is, moet hij dan toch het tijdschema aanpassen en
zich er aan houden?

19.
Als de directie een dagboek bijhoudt, hoeven er dan geen weekrapporten te worden
gemaakt?

20.
Geeft § 30 de opdrachtgever de mogelijkheid te eisen dat de aannemer bijvoorbeeld een
schutting bouwt van 2, 5 m hoog en 30 m lang met een omgelegd trottoir, dat voetgangers
beschermt tegen vallende materialen?

21.
Wanneer er een stelpost in het bestek staat voor het leveren van materialen, moet de
aannemer dan verder nog iets opnemen in de begroting dan deze stelpost?

22.
Wanneer een werk net voor de Kerst te laat wordt opgeleverd en de boetebepaling is van
kracht, moet de aannemer dan ook over de periode tussen Kerst en Nieuwjaar boete
betalen?

23.
Wanneer door stormschade de tijdelijke voorzieningen in de gevel, bijvoorbeeld folie,
kapot zijn gewaaid, wie betaalt het dan?

24.
De aannemer brengt niet direct weer folie aan en door de regen wordt het in het gebouw
zo nat dat de afbouw stagneert. Voor wiens rekening is dan de schade?

25.
Tijdens het heien komt de aannemer resten van een oude flindering in de grond tegen
waardoor het werk stagneert. Zijn dit kostenverhogende omstandigheden volgens § 47-3?

26.
De opdrachtgever wil later niet worden verrast door eventueel meer werk ten gevolge van
onvoorziene omstandigheden bij het grondwerk in verband met de grondwaterstand. Geef
een bestekomschrijving die dit ondervangt.

Antwoorden UAV

1) 1.1
Een werkdag is een kalenderdag, tenzij deze valt op een algemeen voorgeschreven rust- of feestdag, vakantiedag of andere niet individuele vrije dag.

2) 2.1
De UAV treedt pas in werking na de aanbesteding

3) 2.2
Nee, de normen tot het bestek behorende luiden zoals drie maanden voor de dag van aanbesteding.

4) 5.6
Als B&W een steensmuur eist geldt dit om aan deze eis te voldoen als meerwerk, de kosten zullen voor de opdrachtgever zijn.

5) 6.7 en 6.8
De directie dient zich te wenden tot de aannemer deze heeft de onderaannemer ingehuurd die verkeerde handelingen heeft verricht.

6) 6.30
Nee, de aannemer is verplicht ter zake van de overeenkomst in Nederland een wettige woonplaats te hebben (postadres) voor zover hij niet reeds in Nederland is gevestigd.

7) 10.3
De opdrachtgever kan het werk, voordat dit voltooid is, of een al dan niet voltooid onderdeel daarvan, in gebruik nemen of doen nemen mits de ingebruikneming een voldoende voortgang van het werk niet in gevaar brengt.

8) 14.4
De opdrachtgever betaalt dit aan de aannemer als gevolg van meerwerk.

9) 15.1
De in het bestek aangeduide werkterrein, heeft voor de aannemer de kosteloze beschikking. Gebruik van ander terrein is voor rekening voor de aannemer.

10) 15.2
Nee, de directie wijst na overleg met de aannemer aan welke gedeelten van het werkterrein in gebruik mogen worden genomen als opslagplaatsen, loodsen, hulpwerken etc.

11) 16.2
Nee, wel heeft de opdrachtgever het recht om na overleg met de aannemer op schuttingen en afrasteringen, welke dienen ter afsluiting van het werk of het werkterrein, alsmede elders op het werkterrein of aan het werk reclame of andere kennisgevingen aan te brengen.

12) 17.5
Nee, indien de directie zulks goed vindt, zal de aannemer in plaats van met een fabrieksnaam aangeduide bouwstoffen andere mogen leveren, mits van overeenkomstige hoedanigheid.

13) 19.3
Na voltooiing van het werk overgebleven bouwstoffen worden aan de aannemer teruggeven en als niet geleverd beschouwd.

14) 21.1
Ja, de uit het werk komende oude bouwstoffen blijven eigendom van de opdrachtgever, tenzij de directie verklaart, dat zij voor de opdrachtgever niet van waarde zijn.

15) 22.3 en 22.4
Ja, dit dient de opdrachtgever te accepteren, hier draagt de aannemer zorg aan.
Een overeengekomen garantie geldt vanaf het gereedkomen of de levering van het gegarandeerde onderdeel gedurende de in het bestek genoemde periode.

16) 23.3
Ja, alleen de bouwketen dienen zodra zij niet meer nodig zijn, en indien in het bestek een onderhoudstermijn is voorgeschreven, voor het einde daarvan te worden verwijderd.

17) 24.2
Nee, hij hoeft deze niet te verzekeren maar ingeval van verloren gaan is de aannemer verplicht tot vergoeding van de schade.

18) 26.1 en 26.5
De aannemer moet altijd zo spoedig mogelijk een aangepast algemeen tijdschema opmaken, maar het tijdschema geldt als een leidraad voor de aannemer en verzwaart de voor hem uit de overeenkomst verplichtingen niet. Ook door goedkeuring van de directie met aangebrachte wijzigingen ontheffen de aannemer niet van zijn verplichtingen om het werk uit te voeren en tijdig te voltooien.

19) 27.1
Nee, de directie maakt ook weekrapporten op.

20) 30.4
Nee, alleen als deze in de overeenkomst zijn omschreven.

21) 37.6
Deze kosten zullen worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop ook de aanschaffing van die bouwstoffen wordt verrekend.

22) 40.11
Nee, de aannemer hoeft deze boete niet te betalen.

23) 44.3
Dit is schade als gevolg van buitengewone omstandigheden, hierdoor zijn de kosten voor de rekening van de opdrachtgever.

24) 44.4 en 44.5
Na het ontstaan van de schade is de aannemer verplicht nodige maatregelen te nemen, wanneer dit niet wordt nagekomen is de schade aan het werk voor de rekening van de aannemer.

25) 47.3
Ja, tijdens de totstandkoming van de overeenkomst hoefde er geen rekening te worden gehouden met de kans dat deze zich zouden voordoen.

Geen opmerkingen: